Radionica Simetrije
Međunarodna arhitektonska radionica Simetrije u organizaciji udruge Oris – Kuća arhitekture prvi je u nizu zajedničkih skupova koji se okreću suvremenim pitanjima arhitekture i urbanizma na Sredozemlju
Split 04.- 08. 07. 2011.
Organizator: Oris – Kuća rahitekture
Suorganizator: UPON architecture
Fakulteti sudionici: Sveučilište u Splitu - Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije (FGAG) i Universidad Politécnica de Madrid - Escuola Técnica Superior de Arquitectura (ETSAM)
U ovom zajedničkom pothvatu fakulteta GAF Split i ETSAM Madrid, u organizaciji udruge Oris – Kuća arhitekture, sudionici će združiti snage kako bi dali četrnaest odgovora na ovogodišnju temu nazvanu "Simetrije", općenito vezanu uz fenomen Dioklecijanove palače u Splitu.
Glavni cilj radionice jest uvesti studente u središnje pitanje arhitektonskog projektiranja: diskurs. Diskurs je svojevrsna terra incognita – kad se baci pogled na razinu znanja na arhitektonskim fakultetima širom svijeta, vidi se potpuno nepoznavanje te riječi, pa čak i njezina osnovnog značenja. Zato ćemo pojmovno razmišljanje i teoretske osnove pokušati kombinirati s operativnom naravi stvarnog okoliša. To je vježba u kojoj se apstraktni pojam o simetriji povezuje s vrlo konkretnim aspektima izabranih lokacija.
Sudionike ne bi trebao zavarati naslov – važno je izbjeći pojednostavljena tumačenja simetrije kakva nalazimo u matematici i uzdići se iznad elementarne logike geometrijskih operacija. Premda je u središtu pažnje Dioklecijanova palača, bilo bi mudro izostaviti banalna i opća zapažanja kao što su cardo/decumanus, odnosi četiriju kvadranta na dvostrukoj osi, kao i sva druga formalna ili fizička razmatranja.
Naprotiv, simetrija se treba uzeti kao moćno sredstvo strukture i organizacije. Može se tumačiti kao "skrivena", "savršena", "jasna", "virtualna", pa čak i "zastrašujuća", kako kaže Salman Rushdie u svojim "Sotonskim stihovima". Nadalje, možemo razmišljati o disimetriji, asimetriji, antisimetriji kakvu nalazimo kad čitamo i analiziramo "Zločin i kaznu" Dostojevskoga i kad ulazimo u samu narav njegovih likova. Međutim, sklonost mjeri i simetriji u književnosti seže duboko u povijest – do Homera, pa čak i do aleksandrijskih filologa. Tamo također možemo naći primjere "koncentričnih simetrija". U jezičnim studijima postoji i teorijsko istraživanje raznih dimenzija simetrije kojih ima u ljudskom jeziku. Spominju se dvije vrste simetrije: simetrija slaganja i simetrija strukture. Na temelju tih vrsta simetrije mogu se postaviti teorijska objašnjenja za razne pojave u okviru minimalističkog programa i može se dati empirijska provjera koju podupire usporedno istraživanje više jezika. Pojam simetrije vezan je uz misaone modele grananja i rizoma, pa dakle ima veze s filozofijom Deleuzea i Guattarija. Hiperromani Itala Calvina i Georgesa Pereca također nude golemo područje za ocjenu važnosti simetrije kao strukturalne pojave. Calvinovi "Nevidljivi gradovi" nadasve su bogato štivo kao polazišna točka. U jednoj od svojih "Kozmikomika" koja se zove "Kristali", autor opisuje svemir kao geometriju razbijenih simetrija, poput topografije New Yorka, gdje živi glavni lik Qfwfq. On vidi taj grad kao kristalnu metropolu staklenih površina i okomitih i vodoravnih crta, čiji umjetni vanjski red prikriva temeljni nered. Qfwfq kao laž odbacuje vidljivi red oko sebe, red koji pojačavaju uređaji i oprema što nameću uređenost života, kao što su novine, dnevnici, ručni i zidni satovi, koji potvrđuju dojam reda. Prividni ciklički poredak osjetilnog svijeta koji on poznaje nosi u sebi snagu da se na nekoj drugoj razini izvitoperi u stanje nereda.
Reflektivnu i koncentričnu simetriju nalazimo i u glazbi, kao što su Sonate i Interludiji Johna Cagea. Taj se pojam pojavljuje i u promjenljivom političkom stanju u Libiji. Gadafijeve snage prilagođavaju se koristeći taktiku asimetrije kao novo sredstvo modernog ratovanja. Asimetrične (ili "neuravnotežene") taktike koriste slabi protiv jakih, jer prednosti svojih slabih snaga usmjeravaju protiv slabosti neprijatelja. Često pritom zanemaruju konvencionalne međunarodne zakone, koji su osmišljeni da reguliraju ratove među državama. Zato oni koriste "nekonvencionalne" taktike i oružja, koji su jednako brojni i raznoliki kao ljudska mašta i čovjekova urođena sposobnost da bude nasilan, a uključuju zasjede s lakim naoružanjem, bombaše-samoubojice, atentate i improvizirane eksplozivne naprave. Većina vojnih snaga koje primjenjuju te taktike iskoristit će mjesno stanovništvo kao štit dok izvode svoje operacije, odjenut će se kao civili da se stope sa stanovništvom i neće otvoreno nositi oružje. Naravno, tako ih je teško otkriti i uništiti. Mnogi visoki zapadnjački vojni dužnosnici nastoje istaknuti da se narav ratovanja mijenja i da ugrožava uvriježenu vojnu silu, logistiku i političko odlučivanje. Budući da državne vojske tako brzo usvajaju asimetričnu taktiku, ona se ne smije nipošto podcjenjivati. Asimetrija, kao i vojne taktike protiv nje, danas su se čvrsto ukorijenili. Dapače, kako se sada čini, asimetrija je nova simetrija.
Napokon, u politici govorimo o lažnoj simetriji – izraelska simetrija između povijesti holokausta i nakbe (sukoba oko Gaze) zavodi na krivi put zbog jednog jednostavnog razloga. Dok Palestinci gledaju na holokaust kao na dio europske povijesti, koji nema nikakve veze s palestinskim pogledom na svijet, nakbu je stvorio Izrael i mora se učiti u izraelskim školama kao dio izraelske povijesti. Možemo li iskoristiti nearhitektonska područja da osmislimo strategiju koja se može primijeniti unutar naše profesije?
Lokacija za našu intervenciju nije sama Dioklecijanova palača, nego manje-više neposredna okolica palače u najširem smislu riječi. Međutim, bilo bi zanimljivo prepoznati stanje fouri le mura – niz lokacija oko palače – i razviti ih kao ogrlicu djelatnosti u središtu grada, koje su asimetrično povezane sa svojim povijesnim pretkom. U današnjim urbanističkim temama, našu pažnju zaslužuje siva zona između srednjovjekovne jezgre sredozemnog grada i njegovih raštrkanih predgrađa.
Da bismo to učinili, moramo:
- zamijeniti studente (španjolski učitelj za hrvatske studente i obratno),
- kombinirati apstraktno konceptualno razmišljanje s ciljevima lokacije,
- iskazati konkretan diskurs,
- pokazati da je operativno prikladan za izabranu lokaciju,
- predložiti i zalagati se za programsku (a)simetriju predloženih novih funkcija,
- predstaviti projekt kao kratku prezentaciju u power-pointu.
info: tamara.zamelli@oris.hr / uponarchitecture@gmail.com