Što Trudnice Ne Smiju Jesti - Savjeti i Preporuke

Što Trudnice Ne Smiju Jesti

Što Trudnice Ne Smiju Jesti

Kada ste trudni, važno je da se pridržavate određenih smjernica u vezi s prehranom kako biste osigurali zdravlje i dobrobit sebe i svog djeteta. Iako je važno da ostanete dobro hranjeni, postoje određene namirnice koje trudnice trebaju izbjegavati zbog potencijalnih rizika koje mogu predstavljati.

Jedna od namirnica koju trudnice trebaju izbjegavati je sirovo meso, poput sirove ribe ili sirovog mesa mljevenog na mjestu. Ove namirnice mogu sadržavati bakterije ili parazite koji mogu uzrokovati bolesti poput trovanja hranom ili toksoplazmoze. Trudnice bi također trebale izbjegavati sirova jaja ili proizvode koji ih sadrže, poput nekuhanog tijesta ili neispečenih kolača, kako bi se smanjio rizik od infekcija salmonelom.

Druga namirnica koju trebaju izbjegavati trudnice je sirovo povrće i voće koje nije oprano ili termički obrađeno. Ovo je zbog mogućnosti prisutnosti bakterija ili pesticida na površini namirnica. Trudnice također trebaju biti oprezne s količinom konzumiranog kofeina, kao što je kava, kako bi se izbjegao rizik od povećanog krvnog tlaka.

Kao trudnica, uvijek je najbolje konzultirati se sa svojim liječnikom ili nutricionistom o prehrani i namirnicama koje trebate izbjegavati kako biste osigurali sigurnost i dobrobit vas i vašeg djeteta.

Hrana koju treba izbjegavati tokom trudnoće

  • Sirova ili nedovoljno kuhana jaja mogu sadržavati salmonelu, pa je stoga važno izbjegavati jela koja ih sadrže, poput sirovog tijesta, majoneze ili suflea koji nisu dovoljno zagrijani.
  • Meso koje nije dovoljno termički obrađeno može sadržavati bakterije poput lisnih tegela, ešerihije coli ili salmonele. Stoga treba izbjegavati konzumaciju sušenoga ili polusvježeg mesa, kao i nedovoljno pečenih ili prženih komada mesa.
  • Nepasterizirani mliječni proizvodi mogu sadržavati bakteriju listeriju, koja može uzrokovati ozbiljne infekcije kod trudnica. Stoga je važno izbjegavati sir koji nije pasteriziran, kao i ostale mliječne proizvode poput jogurta ili sladoleda koji nisu prošli postupak pasterizacije.
  • Riba s visokim udjelom žive, poput tune, morskog psa ili marlina, trebala bi se izbjegavati tijekom trudnoće zbog mogućeg negativnog utjecaja žive na razvoj fetusa. Umjesto toga, trudnice se mogu odlučiti za konzumaciju ribe s niskim udjelom žive, poput lososa ili srdele.
  • Sirove školjke, poput kamenica, mogu sadržavati bakterije ili parazite poput toksoplazme, pa se preporučuje izbjegavati njihovu konzumaciju tijekom trudnoće.
  • Konzumacija alkohola tijekom trudnoće može imati ozbiljne posljedice na fizički i mentalni razvoj djeteta. Stoga je važno izbjegavati alkohol u potpunosti tijekom trudnoće.

Općenito, tijekom trudnoće preporučuje se konzumirati zdravu i uravnoteženu prehranu koja sadrži svježe voće, povrće, cjelovite žitarice, nemasno meso i mliječne proizvode. Također je važno pratiti higijenu hrane, dovoljno kuhati i pržiti namirnice te izbjegavati sirova ili nedovoljno obrađena jela kako bi se smanjio rizik od infekcija i komplikacija tijekom trudnoće.

Nezdravi i prerađeni proizvodi

Trudnice bi trebale izbjegavati konzumiranje nezdravih i prerađenih proizvoda kako bi osigurale zdravu ishranu za sebe i svoje dijete. Ovi proizvodi često sadrže visoke količine aditiva, konzervansa, soli, šećera i zasićenih masti, koje nisu korisne za trudnicu i njenog nerođenog djeteta.

You might be interested:  Kako Zaraditi Novac Preko Interneta Bez Ulaganja

Što ne smiju jesti?

  • Fast food
  • Prženu hranu
  • Junk food, uključujući čips, grickalice i slatkiše
  • Gazirana pića s visokim udjelom šećera
  • Brašno i bijeli kruh
  • Slatka peciva i kolači sa dodatkom umjetnih boja i konzervansa
  • Gotova hrana iz konzervi ili zamrzivača

Zašto ih izbjegavati?

Nezdravi i prerađeni proizvodi često sadrže visoke količine soli, šećera i zasićenih masti, koje mogu povećati rizik od razvoja gestacijskog dijabetesa, preeklampsije i drugih komplikacija trudnoće. Ovi proizvodi također mogu imati loš utjecaj na zdravlje djeteta, uključujući povećan rizik od razvoja pretilosti i drugih zdravstvenih problema.

Također je važno napomenuti da prerađeni proizvodi mogu biti siromašni hranjivim tvarima koje su potrebne trudnicama, kao što su vitamini, minerali i vlakna. Umjesto toga, trudnice bi trebale se fokusirati na konzumiranje svježeg voća, povrća, cjelovitih žitarica, proteinske hrane i zdravih masti kako bi osigurale adekvatnu prehranu za sebe i svoje dijete.

Savjeti za zdrave alternative

Umjesto konzumiranja nezdravih i prerađenih proizvoda, trudnice bi trebale razmotriti sljedeće zdrave alternative:

  1. Kuhane ili pečene namirnice, umjesto prženih
  2. Svježe voće i povrće, umjesto grickalica i slatkiša
  3. Voda, svježi sokovi ili čaj, umjesto gaziranih pića
  4. Cjelovite žitarice i kruh, umjesto brašna i bijelog kruha
  5. Kućna priprema obroka, umjesto gotove hrane iz konzervi ili zamrzivača

Odabirom zdravih alternativa, trudnice mogu osigurati dobivanje potrebnih hranjivih tvari za sebe i svoje dijete tijekom trudnoće, što može doprinijeti zdravom razvoju djeteta i održavanju dobrobiti trudnice.

Sirova ili nedovoljno termički obrađena hrana

Jedna od najvažnijih stvari kod ishrane tokom trudnoće je osigurati sigurnu i zdravu hranu za bebu u stomaku. Neki oblici hrane, kao što su sirova ili nedovoljno termički obrađena hrana, mogu predstavljati rizik za trudnice i njihovu bebu. Zbog toga je važno izbjegavati ovu vrstu hrane ili je konzumirati sa oprezom.

Sirove meso i riba

  • Sirovo ili nedovoljno termički obrađeno meso, kao što je tartar, carpaccio ili sušeno meso, može sadržavati bakterije kao što su listerija ili salmonela. Ove bakterije mogu izazvati ozbiljne gastrointestinalne probleme i ugroziti zdravlje bebe.
  • Isti princip vrijedi i za sirovu ili nedovoljno termički obrađenu ribu, kao što su sushi ili sirovi školjkaši. Ova vrsta hrane može biti kontaminirana mikroorganizmima koji mogu uzrokovati infekcije kod trudnice.

Nedovoljno termički obrađeno voće i povrće

Voće i povrće su važan dio zdrave ishrane, ali treba biti oprezan sa sirovim ili nedovoljno termički obrađenim voćem i povrćem. Ove namirnice mogu biti kontaminirane bakterijama ili parazitima koji mogu izazvati infekcije u trudnica. Zato je važno dobro oprati voće i povrće prije jela, a ako je moguće, termički obraditi ove namirnice kako bi se ubile štetne materije.

Pasterizacija

Jedan od načina da se smanji rizik od konzumiranja sirove ili nedovoljno termički obrađene hrane je da se koristi pasterizacija. Pasterizacija je proces zagrijavanja hrane na visokoj temperaturi kako bi se ubile bakterije i mikroorganizmi. Mnogi proizvodi, kao što su mlijeko, jaja i sokići, dolaze u pasterizovanom obliku, što čini ove namirnice sigurnijim za konzumaciju tokom trudnoće.

Ukratko, sirova ili nedovoljno termički obrađena hrana može predstavljati rizik za trudnice i njihovu bebu. Važno je izbjegavati ovu vrstu hrane ili je dobro termički obraditi kako bi se smanjio rizik od infekcija. Pasterizacija je također važan proces koji može učiniti mnoge namirnice sigurnijim za konzumaciju.

Morska hrana sa visokim sadržajem žive

Morska hrana je često bogat izvor različitih nutritivnih elemenata, kao što su omega-3 masne kiseline, vitamini i minerali. Međutim, neka vrsta morske hrane može sadržavati visok nivo žive koja može biti štetna, posebno za trudnice.

Živa se može akumulirati u organizmu riba, školjki i drugih organizama koji žive u moru kao rezultat zagađenja vodenog okruženja. Trudnice su posebno osjetljive na uticaj žive jer ona može negativno utjecati na razvoj fetusa.

Riba sa visokim sadržajem žive

Neke vrste ribe imaju veću vjerovatnoću da sadrže visok nivo žive. Ove vrste ribe treba izbjegavati ili konzumirati umjereno tokom trudnoće. Nekoliko primjera ribe sa visokim sadržajem žive uključuje:

  • Tuna
  • Brojne vrste morske pastrmke
  • Sabljarke
  • Marlina
  • Makrelska riba
You might be interested:  Kako Oprati Bijele Tenisice

Ove vrste ribe treba izbjegavati zbog njihovog visokog sadržaja žive i potencijalnih rizika za razvoj fetusa. Umjesto toga, trudnice mogu konzumirati ribu sa niskim sadržajem žive, kao što su losos, skuša i sardine.

Školjke sa visokim sadržajem žive

Pored ribe, neke vrste školjki i morskih plodova također mogu sadržavati visok sadržaj žive. Trudnice treba izbjegavati sljedeće vrste školjki:

  • Rakovi
  • Rakovi tipa jastozi i škampi
  • Rakovice
  • Kamenice
  • Dagnje

Ove vrste školjki mogu sadržavati više žive i potencijalno predstavljaju rizik za trudnice. Umjesto toga, trudnice mogu se odlučiti za konzumaciju školjki sa nižim sadržajem žive, kao što su kozice i jastozi.

Zaključak

Trudnice treba biti posebno oprezne kada se radi o konzumaciji morske hrane, posebno ribe i školjki koje mogu sadržavati visok sadržaj žive. Umjerena konzumacija ribe i školjki sa niskim sadržajem žive može pružiti mnoge nutritivne koristi bez rizika za razvoj fetusa.

Određeni vrste riba i plodova mora

Riba koje treba izbjegavati

Neki vrste riba mogu biti opasne za trudnice zbog visokog sadržaja žive i drugih potencijalno štetnih tvari. Ove vrste riba treba izbjegavati tijekom trudnoće:

  • Tunjevina
  • Morski pas
  • Marljin
  • Grgeč

Te ribe su poznate po tome da imaju visok sadržaj žive, što može biti štetno za razvoj fetusa. Preporučuje se izbjegavati konzumiranje ovih vrsta riba u sirovom ili nedovoljno termički obrađenom obliku.

Sigurne vrste riba i plodova mora za konzumaciju

Dok je neke vrste riba treba izbjegavati, postoje i one koje su sigurne za konzumaciju tijekom trudnoće. Evo nekih od njih:

  • Losos
  • Inćun
  • Srdela
  • Tilapia

Ove vrste riba su bogate omega-3 masnim kiselinama koje su važne za razvoj djeteta. Međutim, važno je da ribu termički obradite na ispravan način kako biste izbjegli mogućnost infekcije.

Opasnost od konzumiranja sirovih plodova mora

Pored ribe, plodovi mora također mogu biti opasni za trudnice kada se konzumiraju u sirovom obliku. Ovi plodovi mora mogu sadržavati bakterije ili parazite koji mogu uzrokovati infekcije:

  1. Školjke
  2. Kamenice
  3. Cink
  4. Mekušci

Ako želite jesti plodove mora, preporučljivo je uvijek ih pravilno termički obraditi kako biste smanjili rizik od infekcija.

Preporučene metode termičke obrade plodova mora
Plodovi mora Minimalna temperatura kuhanja
Rakovi 63°C
Škampi 74°C
Dagnje 74°C

Pravilna termička obrada će smanjiti rizik od mogućih zdravstvenih problema i infekcija izazvanih konzumacijom sirovih plodova mora.

Alkoholna i gazirana pića

Tijekom trudnoće, alkoholna pića treba potpuno izbjegavati. Alkohol može negativno utjecati na razvoj fetusa i može uzrokovati trajna oštećenja. Čak i male količine alkohola mogu povećati rizik od pobačaja, preranog porođaja, niske porođajne težine ili rođenja djeteta s fetalnim alkoholnim sindromom.

Gazirana pića također bi trebalo izbjegavati tijekom trudnoće. Ona sadrže puno šećera i mogu uzrokovati povećanje tjelesne mase. Također mogu uzrokovati nadutost i žgaravicu, što može biti neugodno tijekom trudnoće.

Umjesto alkoholnih i gaziranih pića, preporučuje se konzumiranje vode, svježe iscijeđenih sokova, biljnih čajeva ili mlijeka. Voda je najbolji izbor jer hidrira tijelo i pomaže u održavanju zdravlja. Svježe iscijeđeni sokovi su bogati hranjivim tvarima i vitaminima. Biljni čajevi mogu imati različite blagotvorne učinke na tijelo, ali treba paziti da se konzumiraju sigurni biljni čajevi u ograničenim količinama. Mlijeko je također dobar izbor, ali treba izbjegavati mlijeko koje nije pasterizirano.

Važno je napomenuti da je potrebno konzumirati i umjereno količine tekućine tijekom trudnoće. Pretjerani unos tekućine može dovesti do oticanja, pogotovo u kasnijim fazama trudnoće.

Kofein, kava i energetska pića

Kofein je stimulativna tvar koja se često nalazi u kavi i energetskim pićima. Zbog svojeg stimulirajućeg učinka, trudnicama se preporučuje da ograniče unos kofeina, jer previše kofeina može imati negativne učinke na trudnoću.

Količina kofeina koju trudnica može sigurno konzumirati uglavnom se smatra ograničenom na 200 mg dnevno. Ova količina odgovara otprilike jednoj šalici kave.

You might be interested:  Kako Povećati Natrij U Krvi

Previše kofeina može povećati rizik od pobačaja, povećanih otkucaja srca, niskog porođajne težine bebe i poremećaja spavanja. Stoga trudnice trebaju pažljivo pratiti unos kofeina.

Pored kave, treba također paziti na unos drugih napitaka i namirnica koje sadrže kofein. Energizirajuća pića, čaj, čokolada i određeni lijekovi također mogu sadržavati kofein, pa se preporučuje provjeravanje etiketa proizvoda prije konzumacije.

U nastavku je popis količine kofeina koji se nalaze u nekim uobičajenim pićima (brojke su približne i mogu varirati):

  • Obična kava (1 šalica, 237 ml): 95-200 mg kofeina
  • Energetsko piće (1 limenka, 250 ml): 80-120 mg kofeina
  • Zeleni čaj (1 šalica, 237 ml): 25-45 mg kofeina
  • Bijeli čaj (1 šalica, 237 ml): 30-50 mg kofeina
  • Crni čaj (1 šalica, 237 ml): 14-70 mg kofeina
  • Sok od naranče (1 šalica, 237 ml): 0 mg kofeina

Trudnice bi trebale konzumirati ove napitke umjereno i paziti na ukupan unos kofeina tijekom dana. Također je važno naglasiti da svaka trudnoća može biti različita, pa je uvijek najbolje konzultirati se sa svojim liječnikom o preporučenom unosu kofeina tijekom trudnoće.

Prevruća ili preslana hrana

Trudnice bi trebale izbjegavati prevruću ili preslanu hranu zbog mogućih negativnih posljedica na njihovo zdravlje i zdravlje djeteta. Ova vrsta hrane može izazvati probavne smetnje i povećati rizik od visokog krvnog tlaka.

Prevruća hrana

Prevruća hrana

Previše vruća hrana može izazvati opekline ili ozlijede u ustima i grlu. Osim toga, pretjerano vruća hrana može biti teška za probavu i uzrokovati žgaravicu ili nelagodu u trbuhu. Zbog toga je važno da trudnice paze da hrana bude prikladno ohlađena prije nego je konzumiraju.

Preslana hrana

Pretjerana konzumacija hrane s visokim udjelom soli može dovesti do zadržavanja tekućine i povećanja krvnog tlaka. Trudnice bi trebale smanjiti unos soli i izbjegavati preslanu hranu poput grickalica, prerađene hrane i fast food-a. Umjesto toga, trebale bi se usredotočiti na konzumiranje svježe hrane s manje soli i na dodavanje prirodnih začina i biljaka za poboljšanje okusa.

U nastavku su navedene neke namirnice koje su obično prevruće ili preslane:

  • Juhe koje su vrlo vruće
  • Kava ili čaj koji je vruć
  • Slani umaci i začini
  • Konzervirana hrana s visokim udjelom soli
  • Krekere i grickalice s visokim udjelom soli
  • Pržena hrana kojoj je dodana sol

Umjesto prevruće ili preslane hrane, trudnice bi trebale odabrati uravnoteženu prehranu bogatu svježim voćem, povrćem, cjelovitim žitaricama i proteinima. Održavanje zdrave prehrane tijekom trudnoće ključno je za dobrobit majke i djeteta.

FAQ:

Koje namirnice trebaju izbjegavati trudnice?

Trudnice bi trebale izbjegavati sirovo meso i ribu, sirova jaja, nepasterizirane mliječne proizvode i sirove klice zbog mogućnosti zaraze bakterijama poput salmonele ili listerije.

Mogu li trudnice jesti sushi?

Trudnice bi trebale izbjegavati sirovo riba kao što je sushi jer postoji rizik od zaraze bakterijama i parazitima koji mogu biti štetni za bebu.

Je li sigurno konzumirati alkohol tijekom trudnoće?

Ne, alkohol se ne preporučuje tijekom trudnoće jer može negativno utjecati na razvoj fetusa i povećati rizik od mentalnih i fizičkih deformacija.

Mogu li trudnice jesti soli škampi?

Trudnice bi trebale izbjegavati soli škampi zbog visokog rizika od zaraze bakterijom Vibrio parahaemolyticus, koja može uzrokovati probavne smetnje i dehidraciju.

Da li trudnice trebaju jesti više proteina?

Da, trudnice trebaju povećati unos proteina jer su oni važni za rast i razvoj djeteta. Preporučljivo je konzumirati uravnoteženu prehranu bogatu mesom, grahom, mliječnim proizvodima i orašastim plodovima.

Je li sigurno jesti sir tijekom trudnoće?

Da, većina sir nije zabranjena tijekom trudnoće. Međutim, trebali biste izbjegavati mekani sir poput fete, kozjeg sira i plavog sira jer postoji mogućnost zaraze bakterijama poput listerije.

Može li trudnica jesti tropsko voće?

Da, trudnice mogu jesti tropsko voće poput manga, ananasa i papaje, ali umjereno jer neka od ovih voća mogu imati lagan diuretski učinak i uzrokovati refluks kiseline.